Iklankan Blog Anda Disini

Photobucket

Followers

BlogMalaysia.com

Blogged.my
Blog Kita

Total Pageviews

Submit Your Link Here/ Tinggalkan link kat sini ye!

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

Apa itu Noni?

Posted by Jutawan Tuesday, July 27, 2010

Noni @ Mengkudu
(Morinda Citrifolia)



Buah Noni atau Mengkudu (nama saintifiknya ialah Morinda Citrifolia) boleh dijadikan jus untuk diminum. Buah Mengkudu dikenali dengan pelbagai nama mengikut negara. Contohnya:

1) Noni di Hawaii
2) Nono di Tahidi
3) Lada di Guam
4) Indian Mulberry di India
5) Painkiller tree di Kepulauan Carribean
6)Nhau di sebahagian kawasan Asia Tenggara
7) Cheesefruit di Australia
8) Bumbo di Afrika
9) Kura di Fiji


Dr. Ralph M. Heninicke, Ahli Biokimia di University of Hawaii, Amerika Syarikat merupakan perintis kajian buah mengkudu selama 45 tahun. Beliau menemui kompoun alkoloid yang dinamakan proxeronine dalam buah mengkudu secara tidak sengaja ketika mengkaji enzime bromine dalam buah nenas. Kandungan proxeronine dalam mengkudu adalah 800 kali berbanding paras yang terdapat di dalam buah nenas. Maka, inilah sebabnya buah mengkudu @ noni merupakan bahan yang sangat berguna kepada kesihatan manusia.
Buah mengkudu mengandungi zat pencetus "xeronine" yang di panggil "proxeronine" di samping terdapat enzim yang membantu ia membentuk "xeronine".



Bunga Noni

Kepentingan Xeronine

1) Salah satu bahan penting bagi menggalakkan pertumbuhan tisu dalam tubuh badan manusia menerusi tindakbalas bahan kimia antara proxeronine dan proxeronase.

2) Interaksi dua bahan kimia proxeronine dan proxeronase boleh membantu membesarkan liang pada usus kecil sekaligus mempercepatkan serapan nutrien ke dalam sistem penghadaman.

3) Berfungsi sebahai bahan mengembalikan kesegaran dan ketahanan protein badan yang merupakan sebagai bahan awet muda.

Noni juga kaya dengan bahan anti-oksidan iaitu membantu melambatkan proses penuaan. Biasanya buah mengkudu dipetik dan diperam di atas garam, atau di dalam beras. Apabila sudah masak, ia boleh dimakan begitu sahaja. Ianya boleh dicampur dengan gula untuk dimakan.

0 comments

Cuba Try Test Ni

Golden Noni (710 ml) RM 68 sahaja! Golden Noni (30ml x 9) RM 30 sahaja! Nona Manja (250ml) RM 38 sahaja! Malaysian Noni (500ml) RM60 sahaja! Silver Noni (250ml) RM 38.00 sahaja!

Sembang-sembang Jutawan

Kaunter Pelawat